środa, 8 sierpnia 2012

Jak walczyć mieczem? Podstawy walki mieczem

Wiele osób chciało by znać na te pytanie odpowiedź. Najlepiej w postaci ilustrowanego, kolorowego podręcznika do kupienia za kilka złotych w każdym empiku. Świadczy o tym kolosalny rozrost tematu na FREHA oraz notoryczne zakładanie nowych - bliźniaczych. W związku z tym, powstało też kilka koncepcji co by mogło być w takim podręczniku. Większość z nich chciałoby kompleksowy, korespondencyjny kurs, po przeczytaniu którego zostaną mistrzami miecza.


Słowo wstępu


Prawda jest taka, że żaden podręcznik nie zastąpi treningu. Książki, artykuły i filmy mogą być co najwyżej materiałem uzupełniającym, głównie wiedzę. Uczeń pod okiem nauczyciela uczy się znacznie szybciej, unika wyrabiania złych nawyków (których potem trudno się pozbyć). Również obecność sparing-partnera jest nie do przecenienia.

Niektórzy podnosili głosy, że w małych miejscowościach trudno jest znaleźć odpowiednią grupę, która zajmuje się takimi treningami. Z własnego doświadczenia wiem, że wcale nie jest łatwo trafić do grupy w której regularnie odbywają się treningi. Często nawet jeśli takowe są, to brakuje w nich profesjonalizmu. Albo jest to bardziej pogadankowe spotkanie albo dzika napierdalanka. Nie ma konkretnego planu .

Dlatego chciałbym uruchomić swój cykl tematów o podstawach walki mieczem. Z racji obszerności zagadnienia, temat będzie podzielony na kilka / kilkanaście wpisów poświęconych konkretnym kwestiom. Ta notka zaś będzie tematem ogólnym i nawigacyjnym, a tematy będą poukładane w odpowiedniej kolejności.

Chętnych wiedzy o tym, jak wyglądała walka w średniowieczu oraz co na ten temat wiemy, zapraszam na stronę stowarzyszenia zajmującego się rekonstrukcją systemu walki - ARMA-PL a w szczególności do artykułu Mata Galasa. Zaś osoby, które nie są zainteresowane historią szermierki i chcą przejść do nauki to zapraszam do czytania.

Spis treści

  1. Od czego zacząć?
  2. Sprzęt do walki mieczem
  3. Praca nóg
  4. Podstawy ataku
  5. Podstawy obrony
  6. Walka mieczem i tarczą
  7. Podsumowanie
  8. Pytania i odpowiedzi (wkrótce)
Aktualizacja: 19-11-2013

5 komentarzy:

  1. Bardzo podoba mi się ta strona.Mam 13 lat i od 4 roku życia interesuje się takimi rzeczami . uwierzcie sam 4 pokonałem ze swojego podwórka ;) Kiedy mieliśmy z chłopakami po 9 lat patykami walczyliśmy ale teraz kazdy zrobil własny profesjonalny miecz treningowy.Powiem że ktoś kto potrafi walczyć mieczem powinien uczyć tych którzy jeszcze zbytnio tego nie umieją.Jedna rada dla tych którzy się tym interesują: Jeżeli nie najlepsi jesteście w ataku róbcie postawy obronne i kontraataki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja obecnie mam 16 lat i bardzo mnie interesują walki średniowieczne głównie mieczem jednoręcznym lub mieczem i puklerzem. Moja pasja zaczęła się jak miałam 5 lat. Właśnie jestem w trakcie zapisywania sie do bractwa.

      Usuń
  2. Przypuszczam, że te wpisy bardzo mi się przydadzą. Mieczem nie walczę ani jakoś specjalnie mnie to nie interesuje, ale ogólna, podstawowa wiedza przyda mi się do pisania książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam udać się na jedną lekcję podstaw szermierki historycznej. Zdecydowanie praktyka pozwoli zrozumieć teorię o wiele lepiej.

      Usuń
  3. Cały poradnik obszerny i dokładnie opisujący wszystko po kolei. Dla mnie jak najbardziej pomocny jako dla nowicjusza. Pozdr.

    OdpowiedzUsuń